Ben jij er weer klaar voor?

Ben jij er weer klaar voor?

De zomervakantie loopt weer op z’n einde en voor veel sporters staat het nieuwe sportseizoen weer voor de deur. De voetballers in de eredivisie hebben hun eerste wedstrijden alweer gespeeld, maar ook voor veel voetballers, handballers, volleyballers en hockeyers in de amateursport zijn de eerste trainingen inmiddels weer begonnen.

Goede voornemens…

Je herkent het vast wel: zodra het seizoen afgelopen is, neem je je voor om tijdens de zomer toch nog maar een beetje te hardlopen om op conditie te blijven, of misschien duik je zelfs de fitness in. Maar hoeveel heb je nu uiteindelijk gedaan de afgelopen weken? Ben je echt gaan lopen, of was dat ijskoude biertje op een zonnig terras uiteindelijk toch verleidelijker dan je hardloopschoenen? Je komt erachter dat je de afgelopen weken eigenlijk toch net te weinig gedaan hebt en gaat daarom extra fanatiek weer aan de slag. Je wilt natuurlijk niet onderdoen voor je teamgenoten en als die trainer vraagt of je nog even een extra sprintje wilt trekken dan laat je je natuurlijk niet kennen. Helaas ligt het risico op overbelasting dan ook op de loer. Voor mij als sportfysiotherapeut is het begin van het sportseizoen dus vaak een tijd die gepaard gaat met veel blessures.

Een goed begin is het halve werk

Overbelastingsblessures ontstaan vaak wanneer de sportbelasting te snel wordt opgebouwd. Bijvoorbeeld wanneer je na een rustige periode ineens weer heel vaak of intensief gaat trainen. Zorg er dus voor dat je trainingen weer rustig opgebouwd worden en maak optimaal gebruik van je voorbereidingsperiode. Zorg daarnaast ook voor goed materiaal. Een lange duurloop op je handbalschoenen is niet handig en ook een kritische blik op de schoenen die je misschien zelfs al twee of drie seizoenen draagt (want ze zitten zo lekker…) is wellicht geen overbodige luxe. Want: verkeerd of versleten schoeisel kan het risico op blessures vergroten.

Pijn herkennen

Blessures gaan in vrijwel alle gevallen gepaard met pijn. Door de pijn op tijd te herkennen en op de juiste manier te handelen, kun je meestal voorkomen dat je langdurig geblesseerd raakt.

Fase 1: Je hebt geen pijn tijdens het sporten, maar alleen na afloop

Fase 2: Je krijgt pijn als je begint met sporten, maar het verdwijnt tijdens/na een goede warming-up

Fase 3: Je hebt pijn tijdens het sporten, die niet verdwijnt als je spieren warm zijn

Fase 4: De pijn blijft aanhouden, ook als je niet sport

Krijg je tijdens of na het sporten pijn? Zorg dan voor voldoende rust tijdens en tussen je trainingen, zodat je lichaam kan herstellen van de trainingsbelasting. Worden de klachten ondanks je lagere trainingsfrequentie en intensiteit niet binnen 2 weken minder, of blijf je pijn houden (fase 3-4), neem dan contact op met een van onze therapeuten en blijf niet door trainen met klachten!

Sportieve groeten,

Linda Coppens

bron: Eindhovensport