Core stability, een stap verder dan de plank

Core stability, een stap verder dan de plank

De plank: een oefening voor de buik/core steunend op de onderarmen en knieën/voeten waarbij de persoon probeert een plank-vorm te houden.

Elke avond ligt de sportschool er weer vol mee. Mensen die wel weten dat core stability een onderdeel van je training moet zijn, maar niet weten hoe dat aan te pakken. En dan liggen er opeens 6 mensen naast elkaar, de één nog planker dan de andere.

Waarschijnlijk zijn deze mensen niet helemaal op de hoogte van de functies van de buikspieren. Één van die belangrijke functies is het zorgen voor een stabiele basis zodat armen en benen krachtig kunnen bewegen. En dat is nou net wat er niet gebeurt tijdens die plank! Core stability komt pas echt om de hoek kijken bij krachtige bewegingen (bijv: squatten, lunges, bankdrukken, pull ups) óf bij plankvormen waarbij veel bewogen wordt met de armen en/of benen. En dat is nou net wat ik mis bij al die mensen die, met hun goede bedoelingen, elke week weer een hardhouten balk na proberen te doen.

Natuurlijk is de plank een goede oefening om core stability oefeningen aan te leren. Maar na enkele weken moet er toch echt progressie komen in de oefeningen (of jij bent iemand die als standbeeld verkleed op de hoek van de straat in de stad staat, dan mag het). Gebruik eens de touwen die aan het plafond hangen of gebruik een grote bal om op te steunen. Hiermee blijf je je lijf uitdagen, en dat is toch nodig om sterker te worden en om het leuk te houden.

Voel jij je aangesproken maar weet je niet wat die progressieve oefeningen inhouden? Vraag eens aan de fysiotherapeut in jouw sportschool of hij/zij oefeningen weet die goed aansluiten bij jouw werk/sport, of mail ons voor een afspraak! Daar komen vaak verrassende (en pittige) oefeningen uit!

Sportieve groet,

Hylke Hooghiemstra