Één derde van de Europese kinderen leiden aan overgewicht

Volgens een onderzoek van United European Gastroenterology (UEG) kampt één derde van de Europese kinderen tussen de zes en negen jaar met overgewicht of obesitas. Naar schatting zou het aantal kinderen jonger dan vijf jaar met obesitas van 41 miljoen in 2025 zijn toegenomen naar 70 miljoen.

Obesitas verhoogt het risico op diverse lichamelijke klachten en aandoeningen. Een van de belangrijkste bevindingen zijn dat bij 20-30% van de kinderen inflammatoire darmziekten (denk aan de ziekte van Crohn) zijn geconstateerd. Zij melden ook dat niet-alcoholische leververvetting een van een veelvoorkomende oorzaak van chronische leverziekte bij kinderen is geworden. Kinderen vanaf drie jaar worden al gediagnostiseerd met deze ziekten.

Vele factoren dragen bij aan de stijging van obesitas bij kinderen;  een te hoge inname van voeding, een te hoog suiker- en vetgehalte in de voeding, soms genetische factoren, en een tekort aan lichaamsbeweging.

90% van alle kinderen die overgewicht hebben behouden hun overgewicht op volwassen leeftijd. Daarom is het zo belangrijk om dit probleem in de kindertijd aan te pakken.

Heeft u een kind met overgewicht of lichamelijk klachten? TotalFysio benadert iedereen vanuit vier pijlers: fysiek, mentaal, brandstof (=voeding) en medisch. Op basis van deze vier pijlers maken wij een passend plan van aanpak. Zo wordt er doelgericht gewerkt en zal de kans van slagen ook hoger zijn!

Wilt u meer informatie over hoe TotalFysio u (of uw kind) begeleiding kan bieden? U kunt contact opnemen via info@totalfysio.nl, bellen naar 073-6110550 of spreek ons aan!

Bron: United European Gastroenterology (UEG)