‘Gezond leven’ – Waarom eigenlijk en wat ís het?

‘Gezond leven’ – Waarom eigenlijk en wat ís het?

Ken je ze ook? De fitgirls en fitboys vandaag de dag op Instagram en Facebook. Een ‘hype’ waar je bijna niet aan ontkomt als je je op social media kanalen begeeft. Ze laten zien wat ze eten, hoe strak ze wel niet zijn en welke work-out ze regelmatig voltooien… en dat alles ook nog met een stralende glimlach!

Ik vind het soms behoorlijk intimiderend, als ik weer zo’n post voorbij zie komen. Dit werkt voor mij ook niet altijd motiverend! Anders gezegd, misschien krijg ik juist een lichte weerstand tegen gezond leven en bewegen. “Dat is toch niet te doen die training zo vaak en zo zwaar? Nooit meer een koolhydraat eten? Moet ik nu naar de supermarkt rennen om avocado’s, kipfilet, chiazaad en bosbessen in te slaan? Waar halen ze de tijd vandaan?”

Dit ervaar ik dus weleens… en wie weet delen jullie die mening wel?

Het lijkt soms een onbereikbaar doel om dat na te streven en bovendien wíl ik dat eigenlijk wel? Daarbij denk ik dat het beeld dat door de media geschetst wordt een onrealistisch beeld van de werkelijkheid is. We zijn allemaal gewoon mensen! Niemand is perfect geproportioneerd of heeft maat 0… Maar dat is toch juist zo mooi? Dat iedereen zijn eigen prachtige zelf kan en mag zijn?

Dus in plaats van te kijken naar “wat iedereen doet” en “hoe het moet” zou ik voorstellen om eens goed naar jezelf te kijken… Wil je iets veranderen? Bijvoorbeeld omdat je je niet fit voelt? dan ga je dat doen in kleine stapjes.

Bewegen is een belangrijk onderdeel van gezond leven. En nee, je hoeft echt niet ineens 3 uur per dag de fitness in te duiken om gezond te worden… begin klein: Kan je de trap nemen in plaats van de lift? DOEN! Fietsen naar je werk? Waarom niet! Doe iets aan beweging waar je blij van wordt, dan hou je het langer vol! Ervaar eens wat het voor je kan doen! Wie weet wordt het nog leuk ook…?

Weet je ook waarom sporten belangrijk is voor een gezond leven? Hieronder wat feiten op een rij:

  • Tijdens het sporten verbrand je calorieën EN je krijgt er energie van!
  • Meer spieren betekent een hoger energieverbruik als je niet sport, in rust afvallen dus ?!
  • De kans op een langer en gezond leven vergroot je door te gaan sporten.
  • Je weerstand is hoger, fijn nu het najaar weer in zicht is.
  • De kans op hart- en vaatziekten wordt kleiner.
  • Sporten leidt tot een stabielere bloedsuikerspiegel waardoor je ouderdomsdiabetes kan voorkomen
  • Het biedt meer bescherming tegen diverse kankers waaronder darm- en borstkanker.
  • Je botten worden sterker omdat je lichaam zich aanpast aan de belasting en je gaat bontontkalking tegen.
  • Rugpijn kan je verminderen door te gaan sporten
  • Sporten leidt tot een stralende en zachte huid, dat wil toch iedereen ?!
  • Je verbetert je lichaamshouding, voelt je beter, je zelfvertrouwen groeit en dit straal je uit: dit is zeer aantrekkelijk!
  • Doordat je fysiek sterker wordt en je meer conditie krijgt kun je meer fysieke en mentale uitdagingen in het leven aan en verbeter je het concentratievermogen en je geestelijke prestaties!
  • Na inspanning volgt ontspanning: je ervaart na het sporten meer ontspanning
  • Sporten is leuk (ja echt, als jij je sport gevonden hebt ervaar je dit ook, blijf zoeken ?)
  • Depressieve klachten nemen af, je krijgt een beter humeur en je raakt je stress makkelijker kwijt
  • Je krijgt geregeld briljante ingevingen tijdens het sporten
  • Je leert nieuwe mensen kennen

 

Klinkt goed toch?

Sportieve groeten,

Elleke Goossens