Meer bewegen en minder pijnstillers slikken!

72% van de 55-plussers slikken pijnstillers bij rugklachten. Deze pijnstillers helpen nauwelijks de pijn te verminderen, maar kunnen nare bijwerkingen geven. De inname van paracetamol en NSAID’s (ontstekingsremmers) blijken weinig effectief. Onderzoekers van het Erasmus MC stellen dat het is beter is om te blijven bewegen, dit heeft namelijk  minder nadelen.

Rugpijn komt in Nederland het meest voor bij mensen tussen de 45 en 64 jaar. In de meeste gevallen gaat deze rugpijn vanzelf over. Toch worden er toch veel pijnstillers geslikt. Van 675 patiënten, die deelnamen aan dit onderzoek gebruikten 49% paracetamol en 57% NSAID’s, zoals ibuprofen of diclofenac. Ook zwaardere middelen zoals tramadol of morfine werden voorgeschreven door huisartsen.

Maar liefst een derde slikte deze pijnstillers na een half jaar nog steeds. Deze pijnstillers helpen niet de oorzaak van de rugpijn te verminderen maar kunnen vooral nare bijwerkingen geven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan maagklachten en zelfs hartfalen! Tevens zijn er aanwijzingen dat het gebruik van paracetamol bij acute lage rugpijn niet effectiever is dan een placebo (een pil zonder werking).

Zeker ouderen hebben meer kans op bijwerkingen van pijnstillers, zij hebben vaak ook andere onderliggende ziekten of gebruiken andere medicatie, waarmee infectie kan optreden. Mensen zijn vaak bang om iets te forceren, maar uit de praktijk blijkt dat je niets kapot kunt maken door te bewegen en dat de rugpijn meestal vanzelf weer overgaat.

Heb je last van acute- of al langer bestaande rugpijn? Onze therapeuten kunnen je informeren en helpen herhaling of erger te voorkomen. Voor meer informatie kun je bellen naar 073-6110550 of mailen naar info@totalfysio.nl.

Bron: Fysioforum, Erasmus MC