Paracetamol helpt onvoldoende bij lage rugpijn, fysiotherapie helpt wel!

Paracetamol helpt onvoldoende bij lage rugpijn, zo waarschuwt een groep Australische wetenschappers. Bij deze aandoeningen is paracetamol tot nu toe wereldwijd eerste keus. Onderzoekers van de University of Sidney bestudeerden 13 eerdere klinische studies, waarbij meer dan 5000 patiënten betrokken waren. Er werd specifiek gekeken naar pijnverlichting, verbetering in bewegingsvrijheid, kwaliteit van leven, veiligheid van het middel en therapietrouw van de patiënten. Paracetamol werd hierbij vergeleken met het gebruik van een placebo. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in de British Medical Journal.

Lage rugpijn

Bij lage rugpijn bleek paracetamol niet effectief te zijn. Het middel zorgde niet voor vermindering van de symptomen of een sneller herstel, vergeleken met een placebo. Deze conclusie sluit aan bij die van eerdere studies.

Gezondheidsrisico’s

Zowel de effecten van paracetamol op de leverfunctie van artrose-patiënten als de gevolgen van de stof bij langdurig gebruik moeten volgens de wetenschappers verder onderzocht worden. Wetenschapper Gustavo Machado: “Paracetamol wordt wereldwijd het meest voorgeschreven bij klachten van het bewegingsapparaat. De resultaten van dit onderzoek zijn wel voldoende reden om kritisch te kijken naar deze stof als eerste keus geneesmiddel. Daarbij moet wel in het achterhoofd gehouden worden dat wannneer artsen NSAID’s of opiaten gaan voorschrijven in plaats van paracetamol, dat weer andere gezondheidsrisico’s met zich meebrengt.”

Beweging

Andere artsen, waaronder Christian Mallen van Keele University pleiten daarom voor alternatieve behandelprogramma’s waarbij een belangrijke rol is weggelegd voor sporten. “Beweging heeft duidelijk positieve effecten op zowel artrose als lage rugpijn. Jammer genoeg blijkt dat hiervoor onder patiënten weinig animo is en ook maar weinig mensen dit volhouden.”

Meer informatie over rugpijn en artrose of een afspraak of advies? Mail of bel ons!

Bron: Gezondheidsnet