Pijn: aanvaller of beschermer?

Pijn: aanvaller of beschermer?

In oktober ben ik naar de cursus ‘Explain Pain’ geweest. De naam geeft het uiteraard al weg, de cursus gaat over pijn. In de praktijk zie ik dagelijks mensen, die binnen komen met een vraag over de (langdurige) pijn die zij ervaren. ‘Waar komt mijn pijn vandaan?’, maar ook: ‘Hoe kom ik van mijn pijn af?’

Het ‘pijnsysteem’ in ons lichaam is erg complex en wordt beïnvloed door vele factoren, zoals je zenuwstelsel, angsten, houdingen en overtuigingen. Na jarenlang onderzoek komen we er gelukkig steeds meer over te weten. Het delen van deze kennis met mensen die te maken hebben met pijn is erg belangrijk. Een eerste, belangrijke stap op de weg naar herstel is namelijk te begrijpen wat pijn is. Ik ben dus deze cursus gaan volgen om de juiste voorlichting hierover te kunnen geven aan mijn patiënten.

Als je na gaat denken over wat pijn is, heb je daar vast een idee over, een bepaald gevoel bij of een herinnering aan. Voor de meesten zal pijn een onaangenaam gevoel zijn en dat is eigenlijk ook de bedoeling. Pijn is er namelijk voor om ons te beschermen! Als ik mijn hand per ongeluk op een gloeiende plaat leg, is het maar goed dat dit pijn doet. Zo trek ik mijn hand weg en voorkom ik dat mijn hand verbrandt.

Pijn kan je zien als een signaal dat altijd door jouw brein geproduceerd wordt, omdat het je wil beschermen voor (mogelijke) schade aan weefsels. Soms kan je ook pijn hebben zonder dat er zichtbare schade is, bijvoorbeeld als je te lang achter de computer hebt gezeten. Dat je dan pijn krijgt is goed, hopelijk sta je op en ga je bewegen!

Bovenstaande voorbeelden kunnen we ons denk ik goed voorstellen. Echter, ons pijnsysteem kan ontregeld raken en dan geeft je brein je pijn terwijl er helemaal geen (mogelijke) schade is. Je pijnsysteem is zogezegd overbezorgd en overgevoelig geworden. Hoe dit ontstaat is afhankelijk van vele factoren, maar dát het gebeurt weten we. Dat is belangrijk om te weten, omdat er dus geen relatie hoeft te zijn tussen de pijn die je ervaart en schade in het lichaam.

Ondanks dat pijn een beschermer is, is de pijn die je hebt misschien gaan voelen als aanvaller, omdat je wellicht aanpassingen hebt gemaakt in je sociale leven, sport of werk die je liever niet had willen maken… Onthoud dat als je al langdurig pijn voelt, deze pijn altijd echt is, maar er niet voor altijd hoeft te zijn en wel degelijk kan veranderen!

Zoals gezegd is een eerste stap om je pijn te lijf te gaan goede voorlichting en begrip. Deze stap kan je zelf al nemen door de site retrain pain eens te bezoeken. Hier vind je meer toelichting over wat ik boven al in het kort heb beschreven.

Wil je hier meer over weten en samen met een van onze therapeuten kijken hoe we een plan kunnen maken? Kun je ons altijd even mailen of bellen!

Sportieve groeten,

Britt Raaijmakers 

Met dank aan het boek: ‘Begrijp de Pijn, Butler en Mosely’