Rugpijn? 10 feiten op een rij!

Rugpijn? 10 feiten op een rij!

Rugpijn komt veel voor, in allerlei soorten en maten. Juist omdat het zo veel voorkomt wordt er veel over geschreven, gespeculeerd, wondertherapieën aangeboden en fabels de wereld in geslingerd. Rugpijn is bij iedereen uniek en zal bij iedereen een ander ontstaan en beloop kennen. Gegeven is dat het ontstaan van rugpijn altijd ‘multifactorieel’ is, oftewel: er spelen meerdere factoren mee in het ontstaan van rugpijn.

Dr. Mary O’Keaffe beschrijft in ‘Tien Feiten over Rugpijn” veelvoorkomende mythes over rugpijn, hoe rugpijn te voorkomen en wat te doen als er dan toch rugpijn optreedt.

Ik ben zo vrij geweest dit beknopt te vertalen, maar je kunt ook hier het volledige (Engelse) artikel lezen.

Vandaag deel ik met jullie de eerste 5 feiten.

Rugpijn is veel voorkomend.

Hoewel rugpijn erg pijnlijk en verontrustend kan zijn, is het veel voorkomend en zelden kwaadaardig. Het komt in alle leeftijdsgroepen voor en mag dan ook niet alleen gezien worden als het resultaat van veroudering. Rugpijn kent een gunstig beloop en de meeste mensen herstellen dan ook snel van rugpijn.

Röntgenfoto’s en MRI scans zijn zelden nodig en kunnen zelfs schadelijk zijn.

Veel mensen geloven dat een röntgenfoto of een MRI scan de oorzaak van hun rugpijn kan vinden. Scans zijn alleen nodig wanneer er aan een ernstige aandoening wordt gedacht (bijv. kanker/breuk/infectie). Gelukkig, zijn deze aandoeningen in de rug zeer zelden en slechts 1% van de oorzaak van alle rugpijn wereldwijd.  Het nadeel van deze onderzoeken is dat er vaak ‘iets’ te vinden is,  zoals vormen van slijtage, net zo goed bij mensen die geen rugpijn ervaren. Dit zijn dan ook geen afwijkingen, maar normale bevindingen die een zeer zwakke relatie hebben met rugpijn.

De rug is niet kwetsbaar en hoeft niet beschermd te worden.

 Er wordt veel gedacht dat de rug iets is dat ‘beschermd’ moet worden. Dit is niet correct en heeft geleid tot informatievoorziening en behandelingen die angst inboezemen. Bijvoorbeeld: ‘Je gewricht/bekken/ruggenwervel/tussenwervelschijf is verschoven/staat niet recht’. Mensen gaan vaak anders bewegen als ze pijn hebben, omdat ze bijvoorbeeld bang zijn dat er anders iets verkeerd schiet. Door wetenschappelijk onderzoek weten we dat er geen structuren kunnen ‘scheef staan’ of ‘verschuiven’. Soms wordt dan verteld dat de behandeling, bijvoorbeeld een manipulatie, er voor zorgt dat iets recht gezet wordt, of teruggeplaatst. Velen die de behandeling ondergaan zullen ook (korte termijn) verlichting ervaren, dit is het gevolg van veranderingen in je zenuwstelsel en het ontspannen van spieren, niet door het rechtzetten van gewrichten of tussenwervelschijven.

Er is geen wetenschappelijk bewijs dat er zoiets bestaat als een perfecte, ideale houding.  Je hoeft niet kaars rechtop te zitten en er is geen duidelijke relatie tussen onderuit gezakt zitten en rugpijn. Probeer te variëren in houdingen als je zittend werk hebt. Inactiviteit resulteert in ongemak, dus regelmatig pauzes nemen van het zitten (m.a.w. even bewegen!) is erg belangrijk.

De rug is gemaakt om te bukken en te tillen.

 Net zoals andere delen in je lichaam, bijvoorbeeld je knie, is ook de rug gemaakt om te bewegen en zich aan te passen aan verschillende activiteiten. Het is belangrijk om te weten hoe je moet tillen, zeker hoe je zware dingen veilig tilt. Net zoals je last van je knie kan krijgen na een ongewone beweging, kan je ook rugpijn krijgen als je iets op een ongemakkelijke manier getild hebt of iets hebt gedaan wat je niet gewend bent. Mensen kunnen verschillende technieken gebruiken om (zwaar) te tillen die zij comfortabel en efficiënt vinden, zoals veel mensen een andere hardlooptechniek hebben. De sleutel tot succes is oefenen en je lichaam laten wennen aan verschillende belasting en gewicht. Een fysiotherapeut/trainer kan hierbij zinvol zijn.

 Je kan rugpijn hebben, zonder dat er een blessure of schade aan weefsels is.

De traditionele gedachte is dat pijn een gevolg is van een blessure of schade aan weefsels. Hoewel sommige rugpijn gerelateerd kan zijn aan een herhaalde of zwaar belaste activiteit, weten we dat de volumeknop voor rugpijn omhoog gedraaid kan worden door vele factoren. Dit zijn fysieke, psychologische, gezondheids-, leefstijl- en sociale factoren. Dit betekent dat je soms meer pijn kan voelen in een bepaalde beweging, terwijl er geen enkele schade optreedt in je rug. Misschien herken je wel dat je hoofdpijn kan krijgen als je moe, verdrietig of gestrest bent? Dit is voor rugpijn niet anders. In vele gevallen kan rugpijn ontstaan vanuit een kleine mechanische trigger, zoals bijvoorbeeld een pen oprapen. Het is de context waarin dit gebeurt dat zo’n onschuldige beweging toch pijn kan veroorzaken.

Alle rugpijn is 100% echt. Het is uniek voor elk persoon, maar alle factoren, zoals stress, gemoedstoestand of gebrek aan slaap, kunnen onderdeel zijn van het probleem. Bewust worden van deze factoren geven je een beter begrip over je pijn en wat er gedaan moet worden om de volume knop omlaag te draaien!

Heb je last van rugpijn en wil je weten of TF voor jou iets kan betekenen? Mail naar info@totalfysio.nl of bel met 073-6110550

Sportieve groet,

Britt Raaijmakers