Rugpijn? 10 feiten op een rij! (deel 2)

Rugpijn komt veel voor, in allerlei soorten en maten. Juist omdat het zo veel voorkomt wordt er veel over geschreven, gespeculeerd, wonder therapieën aangeboden en fabels de wereld in geslingerd. Rugpijn is bij iedereen uniek en zal bij iedereen een ander ontstaan en beloop kennen.

We kunnen wel stellen dat het ontstaan van rugpijn altijd ‘multifactorieel’ is, oftewel: er spelen meerdere factoren mee in het ontstaan van rugpijn.

Dr. Mary O’Keaffe beschrijft veelvoorkomende mythes over rugpijn, hoe rugpijn te voorkomen en wat te doen als er dan toch rugpijn optreedt, in de ‘Tien Feiten over Rugpijn”.
Ik ben zo vrij geweest dit beknopt te vertalen, maar het volledige (Engelse) artikel kan je hier lezen.

Vandaag deel ik met jullie het vervolg! (Voor deel 1, klik hier)

Vermijd liggen met rugpijn en opereren is zelden een optie.

Mensen denken vaak dat wanneer er rugpijn optreedt, er schade aan de rug is ontstaan. Een gevolg zou kunnen zijn dat je op bed gaat liggen om te rusten tot alle pijn verdwenen is. Dit is niet de oplossing, juist niet. Er is sterk bewijs dat actief blijven en gedoseerd terugkeren naar je activiteiten van het dagelijks leven, maar ook werk en hobby’s, erg belangrijk is voor je herstel. Hoewel je in het begin pijnverlichting kan ervaren van (bed)rust, is dit op de lange termijn niet goed en gerelateerd aan meer pijn, beperkingen en langere afwezigheid van werk.

Opereren is zelden een optie voor rugpijn. Er zijn een aantal zeldzame aandoeningen in de rug, waarbij een operatie kan helpen. Bijvoorbeeld wanneer pijn en/of tintelingen in het been langere tijd op de voorgrond staan door zenuwprikkeling. Echter, het is belangrijk te weten dat een operatie lang niet altijd nodig is! Daarbij komt dat de resultaten van bepaalde rugoperaties niet beter zijn op de lange termijn dan conservatieve therapie, zoals oefentherapie. Een niet-chirurgische ingreep zou dus altijd eerst geprobeerd moeten worden!

Beweging is goed voor je, wees niet bang!

Beweging is zinvol voor rugpijn, en de beste manier van bewegen is datgene wat je het leukst vindt om te doen. Bijvoorbeeld, wandelen, rennen, fietsen, zwemmen, yoga of pilates hebben allen dezelfde effecten op rugpijn.

Helaas wordt er vaak verkeerde (beangstigende) informatie gegeven over sporten en rugpijn. Bijvoorbeeld om niet te hardlopen, niet te zwemmen in de borstcrawl en het vooral bij laag belaste activiteiten, zoals wandelen, te houden. Wetenschappelijk bewijs toont niet aan dat deze activiteiten slecht zijn voor je rug of je rug doen slijten. Deze activiteiten kunnen in het begin gevoelig of pijnlijk zijn maar geven geen schade aan je rug. Dit soort activiteiten ontspannen doen (normaal bewegen, jezelf niet ‘schrap zetten’ in je rug of je adem vastzetten) en gedoseerd opbouwen is erg belangrijk.

De hoeveelheid beweging die je doet is belangrijker het soort beweging dat je doet. Meer dan 30 minuten per dag bewegen heeft de beste effecten voor je gezondheid, maar alles wat je kan doen aan beweging is mooi meegenomen en zal tot positieve resultaten leiden. Dit betekent ook de kans verkleinen dat je rugpijn ontwikkelt.

Sterke medicatie ≠sterk effect.

Denk je wel eens dat een heftige pijn ook een zware pijnstilling nodig heeft? Dit is niet waar. Als je een nieuwe periode van rugpijn hebt, kun je eventueel starten met een makkelijk toegankelijke pijnstiller, zoals paracetamol, en hoef je niet meteen naar de huisarts voor medicatie die je alleen voorgeschreven kan krijgen.

Wetenschappelijk bewijs heeft aangetoond dat sterke pijnstillers, zoals pijnstillers die opioïden (morfine-achtige)bevatten, geen sterkere verlichting van pijn bieden dan de simpelere opties. Ze kunnen zelfs een grotere kans bieden op negatieve gevolgen, zoals afhankelijk worden van de medicatie, overdosis, valpartijen, breuken, depressie en seksuele dysfunctie. Als je start op een (zware) pijnstiller, overleg dan met je huisarts over de dosis en bespreek een plan van aanpak over wanneer je evalueert over/stopt met de pijnstillers.

Koper alert!

Wees alert op sites die een product verkopen. Er worden dagelijks beloften gedaan voor ‘wonder-therapieën’ en de beste behandelingen voor rugpijn in de media en op het Internet. Een paar voorbeeldjes: elektrische apparaten, magneten, naalden, matrassen, populaire oefenapparaten, tape, cupping, natuurlijke supplementen, bepaalde typen schoenen/zooltjes en vele andere middeltjes en zalfjes. Veel van deze middelen zijn niet onderzocht, dus de kans bestaat dat je gewoon je geld weggooit. Bovendien, als ze al getest zijn, zijn de resultaten vaak weinig indrukwekkend.

Rugpijn kan over gaan!

Het is zeer, zeer belangrijk dat we ons denken over rugpijn veranderen. De gedachten hierover zijn vaak incorrect en creëren mogelijk angst. Natuurlijk kan je je rug blesseren, maar heb vertrouwen dat dit over kan gaan. Het is helaas veelvoorkomend dat mensen verteld wordt dat er niets te doen is aan de pijn en dat je ‘ermee moet leren leven’. De wetenschap ondersteunt dit niet. De rug kan ook herstellen!!

Vergelijk het eens met een verzwikte enkel. Dat kan ontzettend pijnlijk zijn aan het begin, maar het wordt steeds beter met gedoseerde beweging. Beweging vermijden zou slecht zijn voor de enkel en hetzelfde geldt voor rugpijn. De pijn die je ervaart is uniek voor iedereen en bevat een samenspel van veel verschillende factoren. Daarom is het logisch dat al deze factoren meegenomen moeten worden in het bespreken van je rugpijn. Dit zou een verklaring kunnen zijn waarom verschillende behandelmethoden niet succesvol zijn op de lange termijn, omdat zij slechts één stukje van de puzzel pakken.

Het stellen van persoonlijk doelen, het bespreken van jouw relevante factoren en je toewijden aan activiteiten die je leuk vindt, zoals sport, ontspanning, omgang met vrienden en familie,zijn allen beangrijk voor verbetering en herstel.

Als er rugpijn optreedt, geen paniek! Dan is het slechts tijd voor een verandering van je plan van aanpak 🙂 !

Met sportieve groet,

Britt Raaijmakers.