Zes manieren waarop lichamelijke activiteit kan helpen bij het verbeteren van je algehele mentale gesteldheid

Zes manieren waarop lichamelijke activiteit kan helpen bij het verbeteren van je algehele mentale gesteldheid

De voordelen van regelmatige lichamelijke activiteit voor het uiterlijk en fysieke prestaties zijn bij iedereen bekend. Minder mensen zijn zich bewust van het feit dat lichaamsbeweging kan bijdragen aan het verbeteren van je mentale gesteldheid.

Hieronder staan zes manieren beschreven waarop lichaamsbeweging kan helpen bij het verbeteren van je mentale gesteldheid:

1.       Sporten verhoogt de productie van BDNF, een stofje die de productie van nieuwe hersencellen stimuleert. Zowel cardio- als krachttraining kan het niveau van BDNF verhogen. Dit betekent dat deze vormen van lichaamsbeweging niet alleen helpen je spieren sterker te maken, maar ook is het een goede training voor je hersenen.

2.       Het uitvoeren van (nieuwe) oefeningen kunnen je helpen om je algemene cognitie (vermogen om iets te leren) en mentale scherpte te verbeteren. Door jezelf nieuwe bewegingspatronen aan te leren worden je hersenen en het zenuwstelsel geprikkeld om die oefening op de juiste manier uit te kunnen voeren. Door het activeren van de juiste spieren worden de hersenen gestimuleerd en dit helpt je bij het verbeteren van de hersenfuncties, die een direct resultaat op je mentale gesteldheid geven.

3.       Sporten kan helpen om je gevoel van eigenwaarde een boost te geven, wat een direct effect heeft op de mentale gesteldheid. Leren hoe je een kettlebell swing moet uitvoeren of een succesvolle serie in de squat is de beste manier om het gevoel van eigenwaarde een boost te geven. 

4.       Hoe geweldig voel je je na een goede nachtrust? Tijdens je slaap is je lichaam aan het herstellen van alle activiteiten van die dag en dit is een zeer belangrijk component voor een goede mentale gesteldheid. Een goede nachtrust is ook van cruciaal belang voor het opladen en vernieuwen van je hersenen. Sporten kan de kwaliteit van je nachtrust verbeteren.

5.       In deze non-stop wereld waar je constant te maken hebt met social media, mails en telefoontjes, kan sporten zorgen voor een moment waarop je daar niet mee bezig hoeft te zijn. Tijd besteden aan sporten is een kans om je los te koppelen van andere mensen of luisteren naar je favoriete muziek. Dit kan je helpen veranderen hoe je je voelt en heeft een positieve invloed op je mentale gezondheid. 

6.       Het doen van een groepsles of simpelweg sporten in een sportschool, omringd door andere mensen die bezig zijn met het verbeteren van hun gezondheid kan je helpen te verbinden met anderen, ook een belangrijk onderdeel van een goede mentale gesteldheid. Het deelnemen aan groepslessen of een training in de fitness zijn een uitstekende manieren om je mentale gesteldheid te verbeteren.

Wil je je mentale gesteldheid een boost geven? Onze fysiotherapeuten en personal trainers kunnen je hiermee helpen! Voor meer informatie of het inplannen van een afspraak kunt je contact opnemen via info@totalfysio.nl, bellen naar 073-6110550 of spreek ons aan!

Bron: American Council on Excercise